Општи подаци о пројекту
НазивШколски изазов „Школа за супер хероје“ (Design for change)
Врста/карактерГлобални покрет
ТрајањеТоком целе школске 2023/24. године
  Кратак описПројекат ће обухватити низ активности у вези са школским и животним изазовима ученика
    Општи циљевиУченици учествују у различитим активностима и постају одговорни чланови друштва Школа постаје отворена за јавност и шире деловање Већа сарадња школе, локалне заједнице и локалне самоуправе
Специфични циљеви  и задациАктивностиВреме реализације
Оснивање „Школе за супер хероје“Пријављивање чланова и оснивање ‘’Школе за супер хероје’’ у оквиру школске секције Ученичке иницијативе од 5. до 7. разредаСептембар
Методологија DTУпознавање ученика са метододологијом DTСептембар
Израда програма радаИзрада плана и програма Пројекат се сазнива на Design thinking методологији (DT). У образовању DT оснажује ученике да уоче како могу да креирају сопствену будућност користећи оквире различитих дисциплина. DT је заправо начин креирања који у центар интересовања ставља истинске људске потребе. О стварним људским потребама учимо интересујући се за свакодневни живот обичног човека. Дакле, дизајнер – ученик мисли на еколошке, здравствене потребе, образовни аспект и сл. За овако креиране производе потребно је истинско интересовање за другог човека. Тај други човек може бити особа, тим, заједница за коју можемо мислити да нам је препрека, пријатељ или странац. Управо примењујући методологију ДТ упознајемо другу страну приче, учећи се корацима истраживања, интервјуисања, мапирања извора проблема покушавајући да пре осуђивања прошетамо туђим ципелама. ДТ потенцира на решавању проблема у тиму јер на тај начин долaзи се до бољих солуција, а ученици кроз тимски рад уче се демократским принципима грађанства: толеранција, емпатија, гласање и већинско усвајање већинског предлога, брејнсторминг, самоиницијативност… DT у школама је припремање ученика за реалност ван школских институција и теоријских знања, тако да ће се ученици боље сналазити у каснијим ситуацијама кроз школовање, грађанске активности и запошљавање. Примењивање DT ставља ученицима до знања како поступним корацима, постављајући конкретна питања свом тиму, а затим и људима који су директно или индиректно укључени у одређени изазов, могу да промене извесну ситуацију. Пројекат се базира на методологији ДТ и спроводи се кроз четири корака –   •           ОСЕТИ – ученици ће препознати који су то школски проблеми  Top of Form   Bottom of Form •           ЗАМИСЛИ – осмислиће креативне начине за њихово решавање •           УРАДИ – испробаће своја решења •           ПОДЕЛИ – поделиће резултате свог рада    Септембар- јун          
Праћење пројектаБирају се ученици чланови ‘’Школе супер хероја’’ који контролишу и прате рад на изабраној теми, воде своје белешке које записују на променљивим паноима Школе супер хероја.Током целе школске године
    
Обавештење јавности и укључивање медијаПромоција Пројектног дана на сајту школе и укључивање јавности путем свих врста медија.Пројектни дан- јун 2024. године Остале активности континуирано трају током целе школске године у зависности од програма рада појединих предмета и планираних активности
Означавање и оглашавање програма у школиПанои, објављене фотографије и снимци на школској Фејсбук страници, као и на сајту школе
 ГрупеУченици млађих и старијих разреда, наставници предметне и разредне наставе, ненаставно особље, родитељи, директор и помоћници директора школе
Резултати и исходиСарадња са колегама из школе Сарадња међу ученицима Размена искустава Укључивање јавности у рад школе Повезивање са локалном самоуправом
ОдрживостПројекат траје од септембра 2023. до краја јуна 2024., тако да има довољно времена да се пројекат реализује.   У септембру 2024. год. одржаће се прослава свих пројеката српских школа учесница ‘’Школског изазова – Design for change’’ у Београду у организацији Омладинског центра ‘’Вега” и учествоваће ученици наше школе који су носиоци пројекта, као и учесници активности. Наставници и родитељи  који желе да буду пратиоци.   На тој прослави ће прогласити представника Србије (координатор пројекта и двоје ученика) који ће путовати у новембру 2024. год. у Дубаи на глобалну прославу ‘’Школског изазова – Design for change’’
Учесници из школеУченици – носиоци пројекта и они који буду учествовали у активностима, наставници грађанског васпитања су носиоци пројекта, наставници разредне и предметне наставе, стручни сарадници, (по потреби родитељи)

Школски изазов Дизајн за промене/Design for change ‘’Школа за супер хероје’’

У оквиру часова грађанског васпитања и секције ‘’Ученичке иницијативе’’ ученици 5. разреда бавили су се у току 2023/2024. године школским изазовом под називом ‘’Школа за супер хероје’’ у оквиру ‘’Дизајна за промене – Design for change’’ са својом наставницом Александром Арсић. Пројекат је постао део плана и програма школе, а свакако је у плану и програму ГВ-а 5. разреда да се ученици баве проблемом који их мучи у школи и покушају да га реше током актуелне школске године. Циљ је да ученици учествују у различитим школским активностима и на тај начин постају одговорни према себи и другима.

Петаци су изразили жељу да буду вршњачка подршка четвртацима, да дају свој допринос и охрабре своје млађе другове да будуће школске изазове, лакше, савладају што би им на тај начин помогло да изграде веће самопоуздање пред прелазак из 4. у 5. разред.

Дизајн за промене састоји се из 4 корака:

ОСЕТИ-ученици препознају који је то проблем,

ЗАМИСЛИ-осмишљавају креативне начине за његово решавање,

УРАДИ-испробавају своја решења и

ПОДЕЛИ-деле резултате свог рада.

Прва два корака урађена су у 1. полугодишту, а друга два у 2. полугодишту.

Уводна радионица упознавања четвртака са ученицима старијих разреда одржана је у 4 термина у фебруару.

У марту и априлу осам одељењских старешина од 5. до 7. разреда одржали су активности са њиховим ученицима и четвртацима у матичној школи и издвојеном одељењу у Паси Пољани. За време тих 8 недеља , бавили су се активностима на следеће теме: толеранција, захвалност, тимски рад–сарадња, самоконтрола,  креативност, поштење, емпатија и оптимизам.

Петаци који похађају ГВ одабрали су Малог принца као маскоту јер се он ‘’бави’’, управо, тиме какви људи би требало да будемо и какав будући свет желимо да градимо. Он је представљао оличење правих животних и људских вредности.

Ученици и ученице који су изабрани за најдруга најдругарицу на основу гласања другова из одељења носили су жути шал ‘’Малог Принца’’ недељу дана, током којих су спроводили активности на одабрану тему.

На основу остварених активности током школског изазова, наставница Александра Арсић објединила је 8 тема и написала сценарио по коме је одиграна школска представа под називом ‘’Ново животно поглавље Малог принца’’ која је приказана на прослави Дана школе као продукт целог пројекта. У креирању представе учествовали су ученици од 4. до 7. разреда са Александром Арсић, наставницом грађанског васпитања, Моником Мировић и Оливером Станковић, наставницама српског језика као и наставницом Душицом Манојловић са школским хором. Душан Шчепихин као искусни глумац у импровизацијама, у овом случају, као спољни сарадник дао је печат режирању представе. У оквиру тога, наставница ликовног Ивана Ћирић направила је школску изложбу ученичких радова на основу сценарија, који су, уједно, били део сценографије поменуте школске представе.